Live GreeN, Live SmarT, Live Sustainable...

Sunday 13 March 2011

Fauziah Bt Abdul Muin D20072030972

DESIGN 1

Design 1 ni ala-ala macam Farm Ville la plak  hehehe…mungkin secara kebetulan. Pandangan semula jadi di tasik proton city ni memang menarik, tambah plak ada tumbuhan yang bewarna warni dan pelbagai. Penduduk sekitar proton city boleh menjalankan aktiviti berkebun sambil beriadah di sini. Mereka boleh menanam sayuran di sini seperti kobis, tomato, cili, kacang panjang dan buah-buahan. Beriadah sambil berkebun boleh la merehatkan minda dari tekanan kerja di tempat kerja. Tanaman sayuran ni boleh ditanam atas batas, dalam bekas atau pasu dan bagi sape yang nak tanam tanaman kacang panjang, mereka bolehlah  menggunakan sokongan jenis junjungan iaitu menggunakan batang kayu. Hasil tanaman yang ditanam boleh di kutip hasil dan di bawa pulang ke rumah.






  DESIGN 2
Design 2 ni direka lain skit la..sebab masukkan gambar bangunan. Bangunan ni ala-ala macam green house la ataupun biasa kita sebut rumah hijau. Dalam bangunan tu ada macam-macam jenis sayuran yang ditanam oleh pengunjung sekitar proton city seperti tomato, terung, keledek, cili dan lobak merah. Mereka yang nak berkebun boleh pilih untuk berkebun di kawasan terbuka atau di kawasan yang tertutup. Di kawan terbuka boleh ditanam bayam, sawi dan buah tembikai susu.





DESIGN 3
Design 3 nampak meriah bila kelihatan ibu bapa dan kanak-kanak turut serta dalam aktiviti berkebun. Tanaman kat sini di tanam di atas batas, petak-petak khas dan pasu. Macam-macam sayuran ada kat sini. Kelihatan pandangan menghijau membuatkan sedap mata memandang bagi sesiapa yang berada di situ. Kanak-kanak juga tak melepaskan peluang untuk mencuba tanam tanaman sayuran seperti tomato. Mereka menggembur tanah menggunakan serampang tangan. Ada yang menjaga tanaman dengan menabur baja di sekeliling anak pokok bagi memberikan nutrien yang sekucupnya kepada tanaman tersebut.



16 comments:

  1. design 3 - ek... xbetul minah sebelah kanan 2 duduk..

    ReplyDelete
  2. minah tu tgh merumput..tu yg posing smp mcm 2 skali.....

    ReplyDelete
  3. design 2 terus x rasa macam kat Proton City.. macam kat oversea. haha :D

    ReplyDelete
  4. ooo x semestinya overseas je ada view mcm tu....d proton city pn kita blh upgrade gak utk tarikan penduduk sekitar situ.

    ReplyDelete
  5. design 1 cantik....suka-suka.

    ReplyDelete
  6. canggih la bangunan kat design 2 tu....pokok2 dlm tu boleh hidup subur ke?

    ReplyDelete
  7. pokok2 dalam design 2 tu blh hidup subur dengan adanya sistem yang canggih utk tumbuhan....dtg la ke sini utk mcuba tanam tanaman dalam ni.

    ReplyDelete
  8. design 3- pokok apa yg tanam dlm pasu tu?

    ReplyDelete
  9. klu nak tanam sayur benih blh dpt free ke?

    ReplyDelete
  10. tu pokok lada la....sesuai ditanam dlm pasu.

    ReplyDelete
  11. benih sayuran ada di jual kat situ...nak bw sendiri pn blh, lg bgus :-)

    ReplyDelete
  12. pokok pisang x tanam ke....

    ReplyDelete
  13. pokok pisang kategori buah-buahan bukan sayur-sayuran.

    ReplyDelete
  14. kanak-kanak pun boleh bersama ke klu nak berkebun di situ?

    ReplyDelete
  15. boleh je..ni kan sebahagian dari xtvti riadah keluarga..

    ReplyDelete

KIDS ANIMATION LEARN SERIES

PLIZ KLIK ME...!!!